بارها و بارها شاهد حمله کسپرسکی و نمایندگان و شرکای رسانه ای اش به شرکت دورانتاش بودیم.

در این یادداشت قصد داریم به طور خلاصه دلایل خصومت کسپرسکی با شرکت دورانتاش را نام برده و بررسی کنیم.

1- دورانتاش، اولین نماینده ایرانی کسپرسکی که آنتی ویروس های دیگر شرکتها را عرضه کرد.

در حالی که کسپرسکی فکر میکرد نمایندگان ایرانی اش به این شرکت وابسته هستند و هیچگاه آنتی ویروس های شرکتهای دیگر را ارائه نخواهند داد، شرکت دورانتاش در سال 1387، و پس از چندین ماه بررسی و مذاکره ، آنتی ویروس های دیگر شرکتها از جمله سایمنتک، ترندمیکرو، وبروت و بعد از آن بولگارد ، اف-سکیور و جی دیتا و برای مدتی آوست، ای وی جی و ایست را به سبد فروش خود اضافه کرد.

ارائه محصولات دیگر شرکتهای آنتی ویروس توسط شرکت دورانتاش در سال 1387 که در آن زمان یکی از مطرح ترین نمایندگان کسپرسکی در ایران بود، این پیام را به نمایندگان دیگر و همچنین مشتریان میداد که آنتی ویروس های کسپرسکی قادر نیستند بسیاری از نیازهای امنیتی خریداران آنتی ویروس را پاسخگو باشند.

2- عدم تبعیت دورانتاش از سیاستهای نادرست و فریبکارانه کسپرسکی

کسپرسکی بارها تلاش کرد تا با تهدید ، شرکت دورانتاش را وادار کند تا طبق سیاستهای مورد نظر این شرکت روسی فعالیت کند ، که البته شرکت دورانتاش هیچگاه به تهدیدات کسپرسکی اهمیت نداد.

این در حالی بود که دیگر نمایندگان کسپرسکی مخصوصآ نمایندگان ایرانی، به دلیل وابستگی به محصولات کسپرسکی، تمام سیاستها و دستورات مد نظر کسپرسکی را اجرا و رعایت میکنند.

3- ارائه برندهای مطرح امنیتی توسط دورانتاش

در خارج از ایران که شرکتها مخصوصآ غولهای امنیت سایبری آزادانه فعالیت دارند، شرکت کسپرسکی به شدت با مشکل فروش محصولاتش روبروست.

ارائه برندهای مطرح و پیشرو آنتی ویروس توسط شرکت دورانتاش در بازار ایران، باعث شد تا انتظارات مشتریان ایرانی افزایش یافته و با آنتی ویروس های باکیفیت آشنا شوند.

این در حالی است که کسپرسکی از توزیع لایسنس ها و آنتی ویروس های جعلی و تقلبی در بازار ایران، استقبال میکند.

4- افشای کلاهبرداری سال 2009 کسپرسکی توسط دورانتاش

شرکت کسپرسکی در اواخر سال 2009 با مسدود کردن بخش زیادی از لایسنس های آنتی ویروس هایش و عدم تعویض لایسنس ها و یا برگشت هزینه ، ضرر زیادی به نمایندگان و مشتریانش وارد کرد.

در حالی که دیگر نمایندگان ایرانی کسپرسکی به شدت از تهدیدات کسپرسکی هراس داشتند، شرکت دورانتاش ، تنها شرکت ایرانی بود که افشا کرد ، مقصر اصلی بلاک شدن لایسنس ها خود شرکت روسی کسپرسکی بوده و برای احقاق حق خود و مشتریانش با شرکت کسپرسکی درگیر شد.

در نهایت نیز شرکت دورانتاش، ارتباط با شرکت روسی را قطع کرد.

البته شرکتهای دیگری نیز همزمان با دورانتاش، ارتباط با کسپرسکی را قطع کردند، ولی همه آنها در کشورهایی خارج از خاورمیانه از جمله در مالزی، هند، ترکیه، ژاپن، پاکستان، انگلستان و آمریکا بودند.

5- افشای ادامه فعالیت های فریبکارانه کسپرسکی

شرکت دورانتاش حتی بعد از قطع ارتباط با کسپرسکی نیز، به رصد بازار آنتی ویروس و مخصوصآ فعالیت های تجاری ، تبلیغاتی و رسانه ای این شرکت روسی ادامه داد که نتیجه آن افشاء دیگر فعالیتهای ناسالم و فریبکارانه این شرکت روسی و برخی نمایندگانش بود.

افشای کلاهبرداری کسپرسکی با توزیع کارت لایسنس های مشکل دار یکی از آن موارد است.

این کلاهبرداری باعث قطع ارتباط شرکتهایی مانند گلدن سیستم و آواژنگ سیستم و در نهایت کارنما رایانه با کسپرسکی شد.

6- ارائه اطلاعات صحیح و درست درباره شرکتها و نرم افزارهای آنتی ویروس

یکی دیگر از دلایل خصومت کسپرسکی و برخی نمایندگانش با شرکت دورانتاش، ارائه اطلاعات درست و صحیح درباره شرکتها و نرم افزارهای آنتی ویروس، توسط شرکت دورانتاش و مجموعه خبرنامه دیسنا، به کاربران ایرانی بود.

کاربرانی که دانش و آگاهی درستی داشته باشند طبیعتآ برای انتخاب و خرید آنتی ویروس به سراغ برندهای مطرح و شرکتهای معتبر آنتی ویروس میروند.

7- بی اعتبار کردن کسپرسکی و شبکه خبرپراکنی اش

شرکت دورانتاش با انتشار اخبار و گزارشات مفید و همچنین نقد مطالب و گزارشات منتشر شده توسط کسپرسکی و شبکه خبرپراکنی اش ، باعث شد تا این شرکت روسی و شبکه رسانه ای وابسته آن ، دیگر اعتباری نزد کاربران نداشت باشند.

البته برخی شرکای رسانه ای کسپرسکی از همان سال 1387، به طور غیر مستقیم درباره شرکت دورانتاش و مدیرانش، مطالب توهین آمیز و نادرست منتشر کرده و در صدد تخریب شرکت دورانتاش بر آمده بودند.

8- نداشتن کنترل بر فعالیت های شرکت دورانتاش و دسترسی به لیست مشتریان دورانتاش

کسپرسکی به شدت علاقه مند است نه تنها کنترل کامل فعالیت نمایندگانش را در اختیار داشته باشد، حتی تلاش کرده تا با ترفندهایی، کنترل نمایندگان دیگر شرکتهای آنتی ویروس را نیز در اختیار بگیرد و به نوعی به فعالیت های آنها در راستای سیاستهای خود جهت دهد.

شرکتهای بیت دیفندر، آویرا ، پاندا ، پادویش، ایست و اف-سکیور از جمله شرکتهایی هستند که کسپرسکی تا حد زیادی بر شبکه فروش، بازاریابی و تبلیغات آنها کنترل و نظارت دارد.

شایعه پراکنی و انتشار مطالب نادرست توسط نمایندگان شرکتهای فوق ، از جمله شواهد کنترل کسپرسکی بر این شرکتهاست.

همچنین شرکت ایست" ESET" مدت 2 سال " 2013 تا 2015 "، اقدام به مسدود کردن آدرس خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها " دیسنا " نمود تا مانع مشاهده مطالب دیسنا توسط مشتریانش شود.

این در حالی است که طی 11 سال اخیر و با همه فشارهایی که کسپرسکی و شرکایش به شرکت دورانتاش وارد کرده اند، نتوانستند کنترل و نظارتی بر سیاستها و فعالیتهای شرکت دورانتاش داشته باشند.

کسپرسکی به شدت در تلاش است با دسترسی به لیست مشتریان شرکت دورانتاش، با روشهای مختلف بازاریابی از جمله تماس های متعدد بازاریابان و نمایندگانش با مشتریان دورانتاش، مانع ادامه استفاده آنها از محصولات شرکت دورانتاش شود.

برای نمونه شرکای کسپرسکی در ایران و امارات به یکی از مشتریان بسیار قدیمی دورانتاش که از سالها قبل اطلاعات آن را داشته اند، به طور متوسط هفته ای یک مرتبه تماس میگیرند.

بازاریابی بی شعوری و مزاحمتی، از جمله روشهای بازاریابی و فروش محصول توسط کسپرسکی و برخی نمایندگانش است.

جالب است بدانید از آغاز فعالیت شرکت دورانتاش در سال 1385، این شرکت فقط از طریق تبلیغات اینترنتی و تولید محتوی، اقدام به جذب مشتری کرده و تاکنون از روشهای بازاریابی تلفنی و حضوری استفاده نکرده است.

9- افشای ضعف های فنی و مشکلات محصولات و پشتیبانی کسپرسکی

و آخرین مورد از دلایل خصومت کسپرسکی با شرکت دورانتاش، افشای مشکلات فنی و پشتیبانی آنتی ویروس های کسپرسکی است.

جدا از استفاده از تکنولوژی های از رده خارج مانند کیبورد مجازی در آنتی ویروس های کسپرسکی، سانسور شدید مطالبی درباره آپدیت های اشتباه کسپرسکی ، سرعت پایین اصلاح آپدیت های اشتباه ، عکس العمل بسیار کند اصلاح آسیب پذیری های امنیتی و همینطور رفتار بی ادبانه کسپرسکی با کارشناسان و متخصصینی که نقص امنیتی محصولاتش را به این شرکت گزارش کرده اند، توسط رسانه ها که عمدتآ با این شرکت روسی ارتباط و لابی دارند، نشان میدهد که سیاست کسپرسکی جلوگیری از دسترسی کاربران و مخصوصآ مشتریانش به اطلاعات صحیح و درست است.

نتیجه گیری :

کسپرسکی برای نجات کسب و کار خود در ایران مجبور است به هر شکل ممکن مانع آشنا شدن کاربران و خریداران آنتی ویروس در ایران، با شرکت دورانتاش و برندهای مطرح و پیشرو آنتی ویروس و دسترسی به اطلاعات مفید و صحیح شود.

اخبار مرتبط :


دیسنا : پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران



کسپرسکی اسم یکی از شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.