http://antivirus.durantash.com/images/disna/kl-logo-black.jpg

به گزارش دیسنا، در این یادداشت قصد داریم به طور خلاصه درباره اولین کلاهبرداری کسپرسکی که در اواخر سال 2009 میلادی ( 1387 شمسی ) اتفاق افتاد صحبت کنیم.


در اواخر سال 2009 میلادی شرکت کسپرسکی تصمیم به منطقه ای کردن لایسنس های آنتی ویروس هایش میگیرد.

منطقه ای کردن چیست؟


منظور از منطقه ای کردن یعنی مثلآ لایسنس هر منطقه در همان منطقه که تعریف شده فعال و قابل استفاده باشد.

مثلا لایسنس های فروخته شده در منطقه خاورمیانه فقط در خاورمیانه ، منطقه هند در هند ، منطقه آمریکا در آمریکا و منطقه اروپا فقط در همان اروپا قابل فعالسازی و استفاده باشد.


منطقه خاورمیانه و غرب آسیا نیز به یک منطقه تبدیل شد و قرار شد فقط لایسنس هایی که در همین منطقه خاورمیانه و غرب آسیا توسط کسپرسکی به فروش رفته فعال و قابل استفاده باشد.

ولی کسپرسکی در زمان منطقه ای کردن لایسنس ها دچار اشتباه می شود و بخش زیادی از لایسنس های هر منطقه را در همان منطقه بلاک و مسدود می کند.

در منطقه خاورمیانه نیز نه تنها لایسنس های مناطق دیگر مانند آمریکا و مالزی و هند مسدود می شود ، بلکه لایسنس های خود منطقه خاورمیانه و غرب آسیا شامل لایسنس های ارائه شده به توزیع کنندگان کسپرسکی در کشورهای امارات ، افغانستان و پاکستان و ایران که قابل فروش و فعالسازی در ایران بودند نیز مسدود و بلاک می شوند.

همین اتفاق در دیگر مناطق می افتد . مثلآ لایسنس هایی که کسپرسکی خود به توزیع کننده هندوستان خود داده بود در همان کشور هند بلاک شد. لایسنس های مالزی در همان کشور مالزی بلاک شد، لایسنس های ترکیه در همان ترکیه و لایسنس های ژاپن کسپرسکی در همان کشور ژاپن بلاک و مسدود شد.

ولی عکس العمل کسپرسکی در برابر مسدود شدن لایسنس های آنتی ویروس هایش چه بود؟

کسپرسکی تا مدتی تیکت های پشتیبانی و ایمیل نمایندگان ، فروشندگان و مشتریانش را پاسخ نمیداد.

تا اینکه در بین همه نمایندگان کسپرسکی در خاورمیانه ، شرکت دورانتاش وقتی با عدم پاسخگویی کسپرسکی و بی توجهی این شرکت روبرو شد، با احساس مسئولیت در برابر کاربران ایرانی ، و با آگاهی از اینکه لایسنس ها توسط خود کسپرسکی بلاک شده، اقدام به اجرای طرح تعویض لایسنس های سوخته و بلاک شده کسپرسکای با دیگر محصولات آنتی ویروس کرد و هزینه این طرح را خود متقبل شد.


هنوز 2 ساعت از اجرای طرح تعویض لایسنس و اطلاع رسانی در وب سایت شرکت دورانتاش نگذشته بود که کسپرسکی که برای چندین هفته به هیچ ایمیلی پاسخ نمیداد ، با ارسال ایمیلی نسبت به اجرای طرح تعویض لایسنس توسط دورانتاش اعتراض کرد.

در همان ایمیل ، کسپرسکی ، شرکت دورانتاش را به رعایت سیاست های کسپرسکی دعوت کرد.


منظور از سیاست کسپرسکی : ( نماینده حق ندارد آنتی ویروس دیگری را به جای کسپرسکی به مشتریان پیشنهاد و یا طرح تعویض و یا مهاجرت ارائه دهد.)

شرکت دورانتاش که با بررسی بازار آنتی ویروس در ایران و دیگر کشورها متوجه بلاک شدن لایسنس دیگر نمایندگان کسپرسکی شده بود ، شرکت کسپرسکی را به پاسخگویی به نمایندگان و مشتریانش دعوت و درخواست ارائه لایسنس سالم جایگزین به جای لایسنس های بلاک شده و یا برگشت هزینه لایسنس های بلاک شده را داد.

پیشنهادات شرکت دورانتاش نه تنها به طور کامل از طرف کسپرسکی رد شد، بلکه این شرکت روسی ، شرکت دورانتاش را تهدید کرد در صورت ادامه طرح تعویض ، دیگر به شرکت دورانتاش محصول و لایسنس ارائه نخواهد داد.

تهدید شرکت دورانتاش از طرف شرکت روسی کسپرسکی که حالا به عنوان یک شرکت شیاد و کلاهبردار که هم لایسنس های رسمی خود را بلاک کرده بود و تازه حاضر به تعویض لایسنس های بلاک شده و یا برگشت هزینه لایسنس های مسدود شده نبود ، باعث شد تا شرکت دورانتاش شرکت روسی کسپرسکی را به رعایت اصول اخلاقی و تجاری و عدم دخالت در امور داخلی نمایندگانش مخصوصآ کمپانی دورانتاش دعوت کند.

همچنین شرکت دورانتاش این نکته را به کسپرسکی متذکر شد که کسپرسکی به عنوان یک شرکت تولیدکننده صرفآ حق صدور و فروش لایسنس دارد و هیچ حقی بابت دخالت در امور داخلی شرکتهای دیگر و دیکته کردن سیاست های مداخله جویانه را ندارد و باید نسبت به لایسنس های رسمی که به عمد یا اشتباه بلاک کرده به نمایندگان و مشتریانش پاسخگو باشد.

در نهایت شرکت دورانتاش تصمیم به قطع ارتباط با شرکت روسی کسپرسکی میگیرد.


همزمان با شرکت دورانتاش در ایران، دهها شرکت دیگر در دیگر کشورها از جمله هند ، انگلستان ، ژاپن ، مالزی ، پاکستان ، ترکیه و آمریکا ارتباط با شرکت روسی را که حالا به عنوان یک شرکت کلاهبردار شناخته میشد قطع کردند.

از جمله شرکت هایی که ارتباط با شرکت کسپرسکی را قطع کردند میتوان به شرکت زوم تکنولوژی ( نماینده انحصاری در هند ) و شرکت اسپای تکنولوژی ( توزیع کننده در انگلستان ) ، اشاره کرد.

مشخص بود کسپرسکی حاضر به جبران خسارت و پاسخگویی به نمایندگان و مشتریانش در دیگر کشورها نیز نشده.


ولی عکس العمل دیگر نمایندگان ایرانی کسپرسکی چگونه بود؟

بجزء شرکت دورانتاش، دیگر نمایندگان کسپرسکی در ایران در قبال بلاک شدن لایسنس ها یا سکوت کردند یا تلاش کردند با انتشار چندین خبر در رسانه ها ، مقصر بلاک شدن لایسنس ها را خود خریداران و مصرف کنندگان نشان دهند.

از طرفی در آن اخبار، شرکای کسپرسکی نه تنها به دروغ مدعی شدند لایسنس های بلاک شده لایسنس های نامعتبر و تقلبی و یا لایسنس های خارج از منطقه ای بودند  بلکه به شرکت دورانتاش که افشاء کرده بود مقصر اصلی بلاک شدن لایسنس ها خود کسپرسکی است، حمله کردند.

البته سابقه حملات شرکت کسپرسکی و برخی نمایندگانش به شرکت دورانتاش، به اوایل سال 1387 ( حدود 10 ماه قبل از بلاک کردن لایسنس هایش ) برمیگردد.

در اوایل سال 1387 شرکت دورانتاش عرضه دیگر برندهای آنتی ویروس ، مخصوصآ لایسنس آنتی ویروس های غول های مطرح و پیشرو امنیتی را در بازار ایران آغاز کرد.


ولی نتیجه بلاک شدن لایسنس های آنتی ویروس های کسپرسکی و عدم پاسخگویی کسپرسکی فقط به قطع ارتباط نمایندگانش منجر نشد،

بلکه تعدادی از کارمندان و مدیران این شرکت روسی ، مخصوصآ مدیران دفاتر منطقه ای نیز استعفاء داده و همکاری با کسپرسکی را پایان دادند.

دیسنا ( اولین خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها )  با انتشار نام تعدادی از نمایندگان، کارمندان و مدیران که ارتباط با کسپرسکی را قطع کردند، پاسخ محکمی به نمایندگان و شرکای رسانه ای کسپرسکی داد که تلاش داشتند از این شیاد و کلاهبردار روسی حمایت کنند.

متاسفانه در سال های بعد نیز مجددآ شاهد فعالیت های ناسالم کسپرسکی، مخصوصآ در قبال مشتریان ایرانی بودیم که در یادداشت های بعدی درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.


اخبار مرتبط :





دیسنا : پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران





( جالب است بدانید وب سایت ایتنا چندین ماه قبلتر از بلاک شدن لایسنس های کسپرسکی، در خبری که به سفارش دفتر روابط عمومی این شرکت روسی که با نام دیده بان آی تی شناخته میشد، منتشر کرد، به دروغ مدعی شد لایسنس های پاکستان کسپرسکی، نامعتبر و تقلبی هستند. )

دلیل انتشار این خبر کذب این بود که شرکت دورانتاش که به عنوان نماینده کسپرسکی از طرف شرکت پاکستانی تریلیوم ( توزیع کننده کسپرسکی در ایران، پاکستان و افغانستان ) در ایران شناخته میشد، عرضه دیگر برندهای آنتی ویروس از جمله نسخه های اصلی 3 غول آنتی ویروس ( ترندمیکرو ، سایمنتک و وبروت ) را در بازار ایران آغاز کرده بود و این خطر جدی برای شرکت روسی کسپرسکی بود.