دیسنا - وب سایت خبری و آموزشی شرکتها و محصولات آنتی ویروس

http://bankemardom.ir/wp-content/uploads/2015/05/%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D8%A7.jpg

شواهد روشنی نشان میدهد که برخی شرکتهای فعال در حوزه تولید و فروش نرم افزارهای آنتی ویروس تلاش دارند تا با ارائه اخبار و اطلاعات نادرست و اشتباه ، مدیران شرکتها و سازمانهای بزرگ مخصوصآ بانکها و موسسات مالی و بانکی را فریب داده و آنها را متقاعد به همکاری کنند . 


یکی از روشهای همکاری که معمولآ بین موسسات و شرکتهای مالی و بانکی با شرکتهای آنتی ویروس وجود دارد ، ارائه و پیشنهاد یک نسخه نرم افزار آنتی ویروس از طرف بانک یا موسسه مالی به کاربران و مشتریان می باشد .


اخیرآ خبری با عنوان " بهترین آنتی ویروس های رایگان در سال 2016 " در برخی رسانه ها و وب سایتها منتشر شده .

در این خبر چندین شرکت تولید کننده آنتی ویروس که یک یا چند نسخه از آنتی ویروسهای خود را به طور رایگان ارائه داده اند معرفی شده اند و همه چیز در ظاهر ، عادی به نظر میرسد .

ولی با مطالعه دقیق خبر مخصوصآ بخش انتهایی آن که با عنوان " آنتی ویروسهای بانکی " منتشر و صحبت از ارائه آنتی ویروس توسط بانکها و موسسات مالی شده دارای ایرادات و اشکالات بسیار زیادی است .

نقد گزارش
" بهترین آنتی ویروس های رایگان در سال 2016 " :


- در حالی صحبت از شبکه ابری شرکت آویرا شده که نامی از بزرگتری شبکه های امنیت ابری و شبکه های حفاظتی هوشمند ابری دنیا برده نشده است .

* Trend Micro Smart Protection Network

* Webroot Intelligent Network

* McAfee Artemis Network

* Symantec STAR


- در ابتدای خبر گفته شده قرار است صحبت از ضد ویروسهای قدرتمند شود .

ولی چرا نامی از کمپانی های بزرگ و پیشرو امنیتی برده نشده ؟

به نظر میرسد تیتر خبر آنتی ویروسهای رایگان انتخاب شده تا بهانه ای برای سانسور نام کمپانی های بزرگ و پیشرو امنیتی باشد !!

- در بخش دیگری از همین پاراگراف از آنتی ویروسهای کسپرسکی و بیت دفندر به عنوان ضد ویروسهای قدرتمند نام برده شده.

در این بخش نیز نام شرکتهای بزرگ و پیشرو امنیتی و آنتی ویروس سانسور شده !!

سوال این است :

اگر بحث درباره ضد ویروسهای رایگان است چرا نام کسپرسکی آورده شده ؟

چرا درباره شرکای استراتژیک امنیتی غولهای فناوری دنیا مانند Cisco System , IBM , VMware , HP صحبتی نشده ؟

- از تمام ضد ویروسهای رایگانی که نام برده شده ، از عنوان آنتی ویروسهای قدرتمند و بسیار قدرتمند استفاده شده !

دقیقآ این کلمه قدرتمند چیست که تا این اندازه در این خبر به کار برده شده ؟

آنهم در مورد ضد ویروسهای رایگان که اولآ برندهای ارائه دهنده آنها برندهای قدری در حوزه امنیت محسوب نمی شوند و از طرفی بسیاری از ویژگی های امنیتی و حفاظتی را ندارند .

- در بخش دیگری از خبر گفته شده آنتی ویروس های پاندا هم رده ضد ویروسهای آوست و ای وی جی و بیت دفندر نیست و کیفیت پایین تری دارند !

سوال این است :

- چرا نیست ؟

- دلیل آوردن نام کسپرسکی در بالا به عنوان ضد ویروسی قدرتمند و حذف نام این شرکت وقتی صحبت از مقایسه با شرکتهای پاندا و بیت دفندر و اوست و ای وی جی می شود ، چیست ؟

ولی غیر واقعی ترین بخش گزارش
" بهترین آنتی ویروس های رایگان در سال 2016 " مربوط می شود به بخشی که با عنوان " بهترین آنتی ویروس های رایگان : بانک شما  " منتشر شده .

ولی این بخش از خبر چرا غیر واقعی و دستکاری شده است ؟

- نام کمپانی های پیشرو و بزرگ آنتی ویروس که اتفاقآ قراردادها و همکاری های زیادی با بانکهای بزرگ دنیا دارند حذف شده.

مخصوصآ شرکتهای ترندمیکرو ، وب روت .

چرا نام شرکتهایی که محصولات آنها با استانداردهای بانکی PCI DSS همخوانی دارد از این خبر حذف شده ؟

PSI DSS   :  Payment Card Industry Data Security Standard

* محصولات اصلی و معتبر این 2 کمپانی برتر و پیشرو امنیتی از سال 2009 میلادی توسط شرکت دورانتاش در ایران ارائه می شود و برخی شرکتها سعی نموده اند به هر روشی مانع از آشنایی کاربران و مدیران شبکه ایرانی با شرکت توزیع کننده این محصولات در ایران و دسترسی به اخبار و اطلاعات این شرکت شوند .

برای نمونه از شاخص ترین قراردادهای شرکتهای آنتی ویروس با بانکها و موسسات مالی و بانکی میتوان به همکاری شرکت امنیتی Webroot با 2 بانک بزرگ و بین المللی Citibank و HSBC و بانک Ally و قرارداد شرکت امنیتی ترندمیکرو با بزرگترین بانک اندونزی و بانک ABSA نیوزیلند و موسسه مالی سونی بانک ( Sony Bank ) اشاره نمود .

این قراردادها جزء کوچکی از قراردادهای اصلی این شرکتهاست که طبق آن بانکها برای حفاظت از شبکه خود از محصولات و سرویسهای این شرکتهای امنیتی استفاده میکنند و به دلایل امنیتی خبر خاصی درباره آنها منتشر نمی شود .

از دیگر نکاتی که در این بخش از گزارش میتوان به آن اشاره نمود موارد زیر است :

- فقط نام مکافی آورده شده که نسخه های اصلی و معتبر محصولاتش در ایران ارائه نمی شود .

سالهاست که نسخه های جعلی و تقلبی ضد ویروسهای مکافی در بازار ایران عرضه می شود و باعث بدبینی اشتباه کاربران ایرانی به برندهای بزرگ و معتبر امنیتی شده .

- نام کسپرسکی در حالی آورده شده که قرارداد خاصی با موسسات مالی و بانکی ندارد و در صورت عقد قرارداد نیز اکثر آنها بعد از یک سال لغو شده .


- سوال دیگر این است که چرا فقط به بانکها اشاره شده ؟

چرا صحبتی از شرکتهای بزرگ مانند سرویس دهندگان بزرگ اینترنتی و شرکتهای مخابراتی که عمدتآ با کمپانی های بزرگ ضد ویروس همکاری دارند ، نشده ؟

برای نمونه شرکت Comcast که یکی از غولهای اینترنتی و تلویزیونی با 153 هزار کارمند می باشد ، محصولات کمپانی سیمنتک را پیشنهاد و ارائه میدهد .

نکات دیگری که درباره این گزارش میتوان گفت :

- همزمانی انتشار گزارش با نهمین نمایشگاه بین المللی بورس ، بانک و بیمه در تهران

- به دلیل بدنامی کسپرسکی این خبر اول در یک وب سایت کمتر شناخته شده است ترجمه و منتشر شده و سپس در دیگر رسانه ها بازنشر شده .

- انتشار وسیع خبر در حدود 20 رسانه دیگر نشان میدهد یک بازو و لابی تبلیغاتی و خبری قوی پشت قضیه باشد که میتوان حدس زد شبکه رسانه ای و خبرپراکنی کسپرسکی باشد .

- مورد جالب دیگر مربوط به ناشر ویژه نامه نمایشگاه بین المللی بورس ، بانک و بیمه است .

مجری انتشار ویژه نامه همان دفتر روابط عمومی کسپرسکی است که به دلیل افشای فعالیتهای نادرست و فریبکارانه این شرکت روسی سعی دارد تا وانمود کند ارتباطی با این شرکت روسی ندارد .

دفتر روابط عمومی کسپرسکی نقش مهمی در انتشار اخبار و گزارشات کذب و اشتباه با هدف فریب کاربران ایرانی و از طرفی لاپوشانی فعالیتهای فریبکارانه و کلاهبرداری های این شرکت روسی و تبلیغات و شایعه پراکنی بر علیه شرکتهای معتبر تولیدکننده و توزیع کننده ضد ویروس داشته است .


اصولآ اگر قرار بود این گزارش درباره ضد ویروسهای رایگان باشد پس دلیلی نداشت نامی از کسپرسکی برده شود .

و اگر هم قرار بود درباره محصولات با کیفیت و شرکتهای معتبر باشد ، باز دلیلی بر نام بردن از کسپرسکی وجود نداشته و باید شرکتها و برندهای پیشرو و معتبر امنیتی معرفی میشدند . یعنی همان شرکتهایی که نامشان در این گزارش سانسور شده .


انتشار خبر دیگری نشان میدهد شرکت کسپرسکی سعی دارد خبرسازی مستقیم توسط شرکایش در ایران را متوقف و به خبرسازی در رسانه های انگلیسی زبان متمرکز کند و سپس ترجمه آنها را در ایران منتشر کند .

نمونه دیگری از این اخبار را میتوانید در این لینک مشاهده کنید .

خبر در ابتدا در یک رسانه انگلیسی زبان منتشر و سپس در رسانه ای فارسی ایرانی ترجمه و منتشر شده است و بعید نیست به زودی با استفاده از همان بازوهای خبری و تبلیغاتی و لابی ها به طور وسیع در دیگر رسانه های ایرانی بازنشر شود .

امروز کاربران و مدیران ایرانی باید به شدت مراقب خبرپراکنی هدفمند برخی شرکتها و رسانه ها باشند .



نویسنده :
دیسنا
واحد تحلیل اخبار حوزه امنیت سایبری


اخبار مرتبط :

Webroot همکار امنیتی بانک آمریکایی Ally شد .

دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .