دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها
امنیت، هدیه ما به شماست.
                                                        
درباره وبلاگ

دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار ، اطلاعات و آموزش در حوزه آنتی ویروس ها

Durantash Information Security News Agency

www.DISNA.ir

مدیر وبلاگ : دیسنا www.DISNA.ir
برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران .


در شماره امروز ( 2999 ) روزنامه دنیای اقتصاد دوباره شاهد انتشار خبری نادرست و با اطلاعاتی متناقض
با عنوان " اعتماد خریداران به آنتی‌ویروس‌های اصل " بودیم .

البته این روزنامه پیش از این هم سابقه انتشار اخبار و گزارشات حاوی مطالب نادرست را دارد .

ولی کدام بخشهای این گزارش یا خبر نادرست است ؟


مطالعه این خبر نشان می دهد این روزنامه برای باورپذیر تر کردن خبر ، توهمات و تخیلات خود را به صورت مصاحبه و گزارش منتشر نموده . برخلاف نظری که از برخی فروشندگان آنتی ویروس در این خبر منتشر شده ، باید گفت به دلایل بسیاری وضعیت فروش آنتی ویروسها ( البته منظور نسخه های اصلی و معتبر است . ) در فروشگاه ها اصلا مناسب نیست .

ولی این دلایل چه هستند ؟

1- از مهمترین دلایل نادرست بودن خبر جدید روزنامه دنیای اقتصاد ، اخباری است که چند ماه پیش توسط همین روزنامه منتشر شده است .

1- بررسی دلایل کاهش فروش آنتی ویروس در فروشگاه ها .

2- بررسی یک خبر " بازار آنتی ویروس سرگردان بین اورجینال و قفل شکسته "

و حالا بر خلاف گزارشاتی که یکی 8 ماه پیش و دیگری نیز اندکی زودتر منتشر شده بودند و این روزنامه مدعی شده بوده وضعیت بازار آنتی ویروس اصلا خوب نیست ، حال با چرخش 180 درجه ای در این خبر مدعی شده در 1 سال اخیر فروش آنتی ویروس در فروشگاه ها رشد داشته و خوب بوده است .

به نظر شما آیا این گزارش بیشتر برای ترغیب کاربران به خرید بسته های آنتی ویروس از فروشگاه های سطح بازار که به دلایلی بسیاری دیگر قادر به فروش محصولاتشان نیستند ( مخصوصآ ضد ویروسهای کسپرسکی ) ، منتشر نشده است ؟


2- هم اکنون بیشتر توزیع کنندگان ( واردکنندگان ) محصولات آنتی ویروس ( اصلی ) خود دارای وب سایت هستند و خریداران به سادگی و با مراجعه به این وب سایتها اقدام به خرید آنتی ویروس مورد نظر خود می کنند .

امروز برای توزیع کنندگان اصلی صرفه اقتصادی ندارد که اقدام به چاپ سی دی و بسته بندی و دفترچه راهنمای محصول کرده و محصولی که با دردسر وارد می کنند و با این قیمتهای دلار ، آن را با سود بسیار ناچیز در اختیار فروشگاه ها قرار دهند و مجبور باشند با فروشگاه بر سر قیمت و درصد تخفیف و زمان تصفیه حساب چانه زنی کنند .

دلیل این امر این است که فروشگاه های سطح بازار هر روز انتظار تخفیف بیشتری را دارند و امروز توزیع کنندگان از فروشگاه ها فقط برای ویترین استفاده کرده و سعی دارند مشتری برای خرید آنتی ویروس مستقیمآ به وب سایت خودشان مراجعه نماید .

این مورد درباره فروشندگان کسپرسکی بیشتر صدق می کند .

زیرا شیوه تجارت کسپرسکی که کلاهبرداری بخشی از آن و عدم ارائه پشتیبانی روی دیگر آن است باعث شده تا شرکتهایی که محصولات این شرکت روسی را عرضه میکنند مجبور به استخدام نفرات بیشتری در بخشهای پشتیبانی هستند و این مسئله هزینه های بسیاری برای آنها دارد .

در کل باید گفت خرید به صورت الکترونیکی هم ارزان و هم ساده تر و هم با صرفه تر است ( مخصوصآ در مورد محصولات نرم افزاری و آنتی ویروسها )



3- کلاهبرداری های برخی از فروشندگان و حتی برخی شرکتهای تولیدکننده آنتی ویروس از مشتریانشان و از جمله شرکت روسی کسپرسکی ( مخصوصآ با توزیع کارت لایسنسهای تقلبی از طریق توزیع کننده های اصلی و به اصطلاح رسمی  ) باعث شده تا اعتبار کلی بسته های ضد ویروس موجود در فروشگاه های سطح بازار کاهش یابد .

برای نمونه لینک زیر را مشاهده نمائید .  لینک

پیش از آن فروشندگان ( کسپرسکی ) با ایجاد مزاحمت برای فروشندگانی که بسته های آنتی ویروس با گارانتی دورانتاش را ارائه می دادند سعی نمودند تا از ارائه بسته های آنتی ویروس با گارانتی دورانتاش در بازار جلوگیری کنند .

اطلاعیه شرکت دورانتاش درباره رفتار رقبای تجاری

و برخی فروشگاه ها سعی داشتند تا با دریافت لایسنس و عدم پرداخت هزینه به شرکت دورانتاش خسارت وارد کنند که میدانید سیستم فروش و ارائه لایسنس شرکت دورانتاش به صورتی طراحی شده است که فروشنده ها برای فروش بسته به مصرف کننده مجبور هستند هزینه آن را به شرکت دورانتاش پرداخت نمایند .

حال خود این فروشندگان بازیچه برخی شرکتها و مخصوصآ شرکت روسی کسپرسکی و توزیع کنندگانش قرار گرفته  و خسارت دیدند به صورتی که بسیاری از فروشگاه های نرم افزاری سطح بازار در تهران و حتی شهرستانها امروز به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل در آمده و حرفه دیگری را در پیش گرفته اند .

دورانتاش زمانی نماینده توزیع کننده غرب آسیای کسپرسکی بود که به مانند بسیاری از دیگر شرکتها روابط با شرکت روسی را قطع کرد .



4- برای تمدید ، خریدار با مراجعه به  وب سایت فروشندگان اصلی عمومآ میتواند از تخفیف بهره مند شود در صورتی که این تخفیف در خرید از فروشگاه های فیزیکی عمومآ ارائه نمی شود .

این در حالیست که برخی فروشگاه های سطح بازار که ماههاست قادر به فروش بسته های آنتی ویروسشان نبوده اند اگر خریدار درخواست درخواست تخفیف تمدید داشته باشد به همان بهانه تمدید سعی در فروش این بسته ها با قیمتهای کمتری دارند .

بد نیست بدانید تمدید برای بسته های ضد ویروس در بازار اصلا معنی ندارد . ( فروشنده قادر نیست لایسنس را چک کرده و یا براساس لایسنس قبلی محصول را با قیمت کمتری از توزیع کننده دریافت کند .)


5- درباره علاقه کاربران به خرید نسخه های اصلی آنتی ویروس که گفته شده به دلیل خدمات پس از فروش و ارائه آپدیت است . باید گفت وظیفه شرکتهای ارائه دهنده ضد ویروس تعهد در ارائه لایسنس معتبر به خریداران و پیگیری و رفع مشکلات احتمالی است و نه ارائه آپدیت .

آپدیت و بروزرسانی در صورتی که لایسنس اصلی و معتبر باشد و خود آن محصول بر روی ایران آپدیت داشته باشد به طور مستقیم و بدون دستکاری توسط آنتی ویروس دریافت می شود و نماینده کاره ای نیست .

همچنین نصب آنتی ویروس کار ساده ایست ( البته باید شرایط پیش از نصب آنتی ویروس رعایت شوند .) و اگر شخصی یا شرکتی هم ضد ویروس اصلی و معتبر خریداری مینماید به دلیل 1- اعتقاد داشتن به استفاده از محصول اصلی و معتبر و 2- حفظ امنیت اطلاعات و داده ها می باشد و این ارتباط معنی داری با خدمات پس از فروش و یا آپدیت ندارد .


6- گفته شده ضد ویروسهای کسپرسکی نسبت به بقیه آنتی ویروسها خدمات بهتری دارد .

مشخص نیست بر طبق چه اطلاعاتی آن شخص به اصطلاح مصاحبه شونده و یا روزنامه نگار همچین نظری داده است .

- چطور شرکتی که از مشتریان و حتی نمایندگانش کلاهبرداری می کند دارای بهترین خدمات است ؟

شاید کلاهبرداری و ارائه اطلاعات نادرست هم جدیدآ جزء خدمات فنی و پشتیبانی شده و ما خبر نداشتیم !!

- چطور شرکتی که حتی قادر به رفع مشکل آپدیت در کمتر از 1 ساعت نیست ، بهترین خدمات را دارد ؟

- چطور شرکتی که حداقل 1 سال طول می کشد تا تیکتهای پشتیبانی را جواب دهد ( البته اگـر جواب دهد ) ، گفته می شود که دارای بهترین خدمات پشتیبانی است ؟

- چطور شرکتی که در طول 3-4  سال اخیر حداقل 20-30 توزیع کننده ( نماینده اصلی ) خود را به دلایلی بسیاری که میدانید ( کلاهبرداری ، ارائه اطلاعات نادرست ، تلاش برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه مشتریان و شبکه نمایندگی ، عدم ارائه خدمات فنی و پشتیبانی و بی کیفیت بودن نرم افزارهایش و دلایلی دیگر ) از دست داده بهترین خدمات را دارد ؟

آیا فکر نمیکنید یا مصاحبه شوند خود فروشنده کسپرسکی بوده و به خاطر باد کردن بسته ها روی دستش به این شکل تبلیغات کرده و یا خبرنگار محترم این روزنامه دچار نوعی از توهم و سوء هاضمه شده اند ؟!


7- کاهش قیمت :

درباره کاهش قیمت نیز باید گفت فقط برخی محصولات آنتی ویروس مانند کسپرسکی شاهد کاهش قیمت بوده و دلایل این کاهش قیمت نیز واضح است و نیازی به گفتن دوباره دلایل نیست .


8- یکی از فروشندگان بازار در حالی صحبت از علاقه خریداران دولتی و شرکتی به آنتی ویروسهای اصلی نموده ، که میتوان گفت صد در صد خریداران آنتی ویروسهای تحت شبکه و شرکتی از شرکتهای توزیع کننده اقدام به خرید محصول می کنند و نه فروشگاه های سطح بازار .

گزارشگر روزنامه دنیای اقتصاد با بدجنسی خاصی گزارش را طوری نوشته که خواننده فریب خورده و نمیتواند بین فعالان بازار و فروشندگان سطح بازار تفاوتی قائل شود .



9- " باشگاه فعالان آی سی تی "

در اینجا به اینکه این باشگاه چیست و چه اشخاصی تشکیل دهنده آن هستند نداریم .

ولی بررسی گزارشات منتشر شده به نقل از این باشگاه نشان می دهد بسیاری از اعضای این به اصطلاح باشگاه قادر به تشخیص ضد ویروسهای اصلی از غیر اصلی و به اصطلاح تقلبی نیستند .

جالب اینکه برخی از اعضای این باشگاه حتی قادر به نگارش صحیح اسم شرکتها و محصولات آنتی ویروس هم نیستند .

[ مثلا دیده شده نام مکافی ( McAfee ) را به صورت ( MaCafee ) نوشته اند . ]

و یا در همین گزارش نموداری منتشر شده که آنتی ویروسهای مکافی رتبه ششم فروش کسب کرده .


http://www.donya-e-eqtesad.com/upload/iblock/03d/03db6606ad84c8bc48a2a2b44e98e3da.jpg

این در حالی است که هم اکنون ضد ویروسهای مکافی ( McAfee ) قابل استفاده در ایران نیستند ( قابلیت ثبت ( رجیستر ) و آپدیت ( بروزرسانی ) در ایران ندارند .) و اصولا  نسخه های اصلی آنتی ویروسهای این شرکت در ایران ارائه نمی شود .

حال چگونه شرکتی که آنتی ویروسهایش در ایران ارائه نمی شود و اصلا قابل استفاده در ایران نیست در این رتبه بندی کذایی جای دارد ، مشخص است کار علمی بسیار سنگینی توسط این فعالان باشگاه صورت گرفته .  ( خسته نباشید باید گفت )

از آنجا که این فعالان بازار قادر به تشخیص ضد ویروسهای اصلی از نسخه های تقلبی نیستند ، احتمالا ضد ویروسهای نود32 هم به دلیل طیف وسیع توزیع کنندگان نسخه های جعلی و تقلبی در بسته بندی های شکیل توانسته رتبه اول را کسب کند .

مخصوصآ که برخی اشخاص و شرکتها نیز که مشغول فروش ضد ویروسهای جعلی ( FAKE AV ) هستند ، مدعی هستند که ضد ویروس آنها از موتور نود32 بهره می برد .

جدا از ارتباط این به اصطلاح باشگاه با چند فروشنده خاص آنتی ویروس ، بررسی سیاستهای آنها در 3 - 4 سال اخیر نشان می دهد سیاستهایش به سیاست های شرکت روسی کسپرسکی و فروشندگانش نزدیک است و حمایت از دو ، سه برند دیگر آنتی ویروس عمومآ به این دلیل است تا تنها نبوده و به حمایت مستقیم از شرکت شیاد و کلاهبردار کسپرسکی متهم نشود .

مشاهده لینکهای زیر بیش از قبل نشان می دهد انتشار اینگونه خبرها و گزارشات در این روزنامه و دیگر نشریاتی که عمومآ با کسپرسکی ارتباط دارند سابقه ای طولانی دارد .

طبیعیست نباید انتظار داشته باشیم امثال این روزنامه اطلاعات صحیحی در اختیار کاربران و خوانندگانشان قرار دهند .

اخبار مرتبط :

از شایعه تا واقعیت "وصله به روزرسان دردسرساز شد"


و بدتر اینکه روزنامه دنیای اقتصاد اقدام به پاک کردن آرشیو خبرهایش که درباره ضد ویروسها منتشر کرده بود ، نموده .

نقدی بر خبر " كدام آنتی‌ویروس مناسب‌تر است؟ "

ارائه :

دیسنا : پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران









نوع مطلب : تحلیل و بررسی، 
برچسب ها : آنتی ویروس، ضد ویروس، اصلی، ضد ویروس تقلبی، جعلی، دنیای اقتصاد، گزارش، خبر، مصاحبه، دورانتاش، کسپرسکی، کاسپراسکی، آویرا، بیت دفندر، ترندمیکرو، وب روت، سایمنتک، نورتون،
لینک های مرتبط :




یکشنبه 17 شهریور 1392 10:50 ق.ظ
ازنظرمن این تستها همش اشتباهه مگه میشه کسپر بیت دیفندرتوبخش performanceبیشتر از نورتون ونودامتیاز بیارن
دیسنا www.DISNA.irشاید .
هر کسی ی نظری داره .
از طرفی همه چیز فقط Performance نیست .
ی محصول امنیتی باید خیلی ویژگی ها رو باهم داشته باشه .
حفاظت ، استفاده از آخرین تکنولوژی های امنیتی ، کیفیت محصول ، اعتبار برند ، کیفیت خدمات فنی و پشتیبانی و موارد دیگر .

با تشکر از شما از ارسال نظرات ارزشمندتان .
دیسنا
خبرنامه امنیت فناوری اطلاعات ایران و آنتی ویروسها
چهارشنبه 6 شهریور 1392 09:53 ق.ظ
اگر ممکنه شما اگر نتایج تست سایتی را قبول دارید بفرمایید تا ما هم رجوع کنیم.
در ضمن مسائلی که هم گفته اید باید برای خرید انتی ویروس در نظر داشت کاسپر همه را دارد خود شما هم اول نمایندگی کاسپر داشته اید
دیسنا www.DISNA.irدیسنا نتایج تستهای مقایسه ای را مورد تائید قرار نمیدهد .

ما ؟ دیسنا هیچگاه نماینده هیچ شرکت ضد ویروسی نبوده است .

اگر منظور شما شرکت دورانتاش است باید به عرضتون برسونیم اینکه زمانی آنها نماینده کسپرسکی بودند دلیل نمیشود کسپرسکی خوب باشد .
دیدین وقتی متوجه کلاهبردار بودن و رفتار غیر تجاری کسپرسکی شدند با اون شرکت سریع قطع ارتباط کردن و مثل بعضی شرکتها به خاطر پول خاضر به ادامه همکاری با شرکت شیاد و کلاهبردار کسپرسکی نشدن .
دلایلش هم که پیش از این در یادداشتهای دیسنا و خود شرکت دورانتاش آمده .

اینهم که زمانی کسپرسکی از طریق اعمال فشار به دورانتاش سعی در پاک کردن مطالب دیسنا داشت این بود که دامنه دیسنا توسط بخش هاست و دامنه دورانتاش ثبت شده که نشان می دهد کسپرسکی برای رسیدن به اهدافش در هر کاری که بهش ربط نداره دخالت می کند .

مثلا زمانی آتنا نام و لوگوی نود32 را در سایتش زد که با اعمال فشار کسپرسکی مجبور به حذف آن شد .
و اینکه می بینید برخی سایتها هم کسپرسکی می فروشند هم ضد ویروسهای دیگر مطمئن باشید با اجازه کسپرسکی است و حتمآ برنامه ای دارند که همچین اجازه ای به آنها داده شده و سیاستی پشت آن است .
نمونه اش توزیع لایسنسهای جعلی دیگر ضد ویروسهاست تا نام آنها را خراب کنند .
ولی دورانتاش مثل ی شرکتی مثل آتنا نیست که اجازه دهد هر شرکتی و شخصی در کارش و سیاستش دخالت کند . آنهم شرکتی که از مشتری و نماینده کلاهبرداری کرده و باید فکر جبران خسارت باشد و نه دخالت بی حد و حصر در کارهای دیگران .
اینکه فرمودید کسپرسکی همه آن شرایط را دارد مشخص می کند نوت بوک خود را سر و ته گرفته اید و برای همین این مورد را فرمودید .

- آیا میتوانید پاسخ دهید چطور شرکتی میتواند هم کلاهبردار باشد و هم معتبر ؟
- چطور شرکتی میتواند هم پشتیبانی خوبی داشته باشد و هم قادر به پاسخ دادن به تیکتهای پشتیبانی نباشد ؟
و بقیه موارد که خودتان میدانید .

موفق باشید .
دیسنا
خبرنامه امنیت فناوری اطلاعات ایران
www.DDN.ir
سه شنبه 5 شهریور 1392 08:32 ب.ظ
خواهشا به یک مطلب توجه فرمایید.
انتی ویروس کاسپر اسکای با همه مشکلاتی که شما مطرح می نمایید در تست های انتی ویروس جزو رتبه های اول می باشد من خودم چند سایت رفتم دیدم در همه کاسپر جزو بهترین هاست گرچه من خودم بیت دفندر دارم و از کاسپر هم خوشم نمیاد ولی احتمال تبانی یا اینکه بگویی م مثلا کاسپر پول به این سایتها داده خیلی درست نیست. همینطور که نورتون و بیت دفندر جزو بهترینها هستند
دیسنا www.DISNA.irبا سلام .

دیسنا نتایج تستهای مقایسه ای را به دلایلی بسیاری که برخی از آنها در یادداشتهای دیسنا آمده تائید نمی کند .

از طرفی از کجا مشخص است احتمال تبانی وجود ندارد ؟

تبانی این نیست که حتمآ آن محصول همیشه اول شود . در صورت آشنایی با سیاستهای بیزینسی و مارکتینگ قادر به درک این موضوع خواهید بود .

مسئله دیگر اینکه برای انتخاب و خرید یک محصول ضد ویروس باید عوامل بسیاری را در نظر گرفت .

- معتبر بودن شرکت تولید کننده .
- معتبر بودن گارانتی ارائه دهنده .
- کیفیت محصول .
- کیفیت خدمات پشتیبانی و خدمات فنی .
- تعهد و اعتبار و مورد اطمینان بودن شرکت تولیدکننده محصول .
- داشتن قابلیت آپدیت و ثبت مستقیم در ایران .

و عوامل دیگر .

موفق باشید .
دیسنا
دوشنبه 4 شهریور 1392 04:20 ب.ظ
ممنون از وب خودتون
راستی یک سوال دارم من ویندوزم ویروسیه براش ترند مایکرو گرفتم به نظر شما قبلش باید ویندوز رو عوض کنم؟ لازمه؟
دیسنا www.DISNA.irبا سلام .

برای دریافت پشتیبانی سوال خود را با شرکت مسئول پشتیبانی ترند میکرو ( دورانتاش ) مطرح نمائید .

ولی احتمال فراوان . بله .
موفق باشید
دیسنا
دوشنبه 4 شهریور 1392 02:55 ب.ظ
بوس به کسپرسکی تو برو بسوز کسپرسکی 300 میلیون کاربر داره
دیسنا www.DISNA.irباز توهم .

دروغ که کنتر نداره دوست عزیز .

http://duruntash.mihanblog.com/post/1400

دیسنا
دوشنبه 4 شهریور 1392 02:23 ب.ظ
من دیوونه نیستم تو دیوونه ای و مشکل داری من بهترینش عالیممممممم مثل کسپرسکی کبیر
دیسنا www.DISNA.irبا سلام .

کسی نگفت شما دیوونه هستی . شما خودت میگی . ما میگیم تو مشکل داری . همین .

بعدش همونطور که پیش از این گفتیم شما و یا کلا هر شخصی برای انتخاب و خرید محصول آزاده .

ما که دستت رو نگرفتیم تروخدا این رو بخر یا این رو نخر .

هرچی دوست داری نصب کن .
اتفاقآ یکی مثل شما حتمآ باید ی ضد ویروس مثل کسپرسکی نصب کنه .

موفق باشید .
دیسنا


دوشنبه 4 شهریور 1392 02:26 ق.ظ
من فقط کسپرسکیییییییییییییییییییی رو دوست دارم همون طور که تو نظرات قبلیم گفتم من عاشقشم بسوز بمیر من دوسش دارم عشقمه شکلات خامه ایمه تو بمیر هی مطلب اسپم بفرست واسه کیک شکلاتی من
دیسنا www.DISNA.irبا سلام .

خوب هر شخصی به محصولی علاقه دارد . شما هم به کسپرسکی علاقه مندید با همه بدیهایی که دارد .
نصب کنید . کسی جلوی شما را که نگرفته است .

ولی نحوه ارسال نظرتون نشون میده مشکل حاد روحی و روانی دارید و باید سریع به یک متخصصی ، دکتری یا روانشناسی چیزی مراجعه کنید .

امیدواریم هرچه سریعتر سلامتی خودتون رو به دست بیارید .

دیسنا

دوشنبه 4 شهریور 1392 01:11 ق.ظ
من تا ابد میخوام کسپرسکی نصب کنم به شماربطی نداره
کسپرسکییییییییییییییییییییی
بهترینهههههههههههههههههههههههه
توف تو نورتون
دیسنا www.DISNA.irبا سلام .

هر کسی هر محصولی دوست دارد خریداری و نصب می کند و این موضوع به شخص دیگری ربط ندارد .

دیسنا وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی رسانی را دارد . همین .

شما خودتون رو کنترل کنید ی وقت به خودتون آسیب نزنید .

در ضمن شما اولین شخص یا شرکتی نیستید که خیلی از محصولات نورتون خوششان نمیآید .
اکثر فروشنده های آنتی ویروس و مخصوصآ فروشنده های کسپرسکی از نورتون خوششان نمیآید . ( هرچند ما معتقدیم خودشان نورتون یا محصولات شرکتهایی در حد سایمنتک را استفاده می کنند .)
اینهم یک نمونش :

http://duruntash.mihanblog.com/post/2484

موفق باشید .
دیسنا
یکشنبه 3 شهریور 1392 03:17 ب.ظ
تو چطور که همش ادعای
ضد ویورسهای اصلی و تقلبی را تشخیص نمیدهند
ویورس
دیسنا www.DISNA.irبا سلام .
متوجه نظر شما نشدیم .
لطفآ ساده تر و روشن تر نظر خود را برای ما ارسال نمائید .

با تشکر
دیسنا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو