دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها
امنیت، هدیه ما به شماست.
                                                        
درباره وبلاگ

دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار ، اطلاعات و آموزش در حوزه آنتی ویروس ها

Durantash Information Security News Agency

www.DISNA.ir

مدیر وبلاگ : دیسنا www.DISNA.ir
برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

Kaspersky lab.gifارائه کنندگان ضدبدافزارهای خارجی شناسایی می شوند


به گزارش دیسنا - پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران :

چند روزی می شود که خبرهایی با عناوینی مانند :  " تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی استفاده از آنتی‌ویروس‌های خارجی " و یا  " کارگروه ساماندهی به کارگیری ضدبدافزارهای خارجی تشکیل شد
. " به نقل از برخی سایتها از جمله ایتنا و آفتانا منتشر شده .
به نظر شما هدف از تشکل این کارگروه چیست ؟

و آیا شرکتها و سازمانهایی که در تلاش برای این کارگروه هستند صلاحیت آن را دارند ؟

پیش از همه نگاهی به افراد عضو کمیسیون فتا سازمان نظام صنفی رایانه ای می اندازیم :

1- سرکار خانم آریا : مدیر موسسه آموزشی کهکشان نور ، دارای روابط نزدیک ( تبلیغاتی و آموزشی ) با شرکتهای فروشنده کسپرسکی از جمله ایدکو ( سوها ) ، دیده بان آی تی (افتانا  ) و دیگر نمایندگان تجاری کسپرسکی .

2- حمید بابادی نیا : مدیر عامل شرکت گیلاس کامپیوتر ، نماینده کسپرسکی ( همکار شرکت تجارت امن خاورمیانه خاورمیانه ( کامگارد).


بررسی شرکت کنندگان در جلسات اول و دوم کارگروه :

آقایان محمد مبصری ، عابدی فر ( شرکتهای تجارت امن خاورمیانه و کامگارد : کسپرسکی ) ، سرکار خانم بحری ( پارس آتنا دژ - پاد : کسپرسکی ) ، 1 نفر از آواژنگ سیستم ( کسپرسکی ) ، 1 نفر از ایدکو  ( کسپرسکی ) ، آقای علیرضا صالحی ( کسپرسکی : دبیر کمیسیون افتا و مدیر موسسه دیده بان آی تی - دفتر روابط عمومی کسپرسکی ، عضو هئیت تحریریه ایتنا ، مدیریت وب سایت افتانا و ...) که تا اینجا همه شریک کسپرسکی هستند .

1 نفر از رایان بدر ( بیت دفندر ) - 1 نفر از پاندا - 1 نفر سازمان فناوری اطلاعات ایران

 99% آنها از فروشنده های کسپرسکی هستند !!

آیا بهتر نیست از این به بعد بگوئیم کارگروه تعیین تکلیف کسپرسکی برای دیگر شرکتها ؟

آنچه مشخص است حضور گسترده فروشندگان و شرکای کسپرسکی در این به اصطلاح کارگروه باید دلیل خاصی داشته باشد !!

اول از همه باید گفت کسپرسکی و توزیع کنندگانش بارها ثابت کرده اند که برای رسیدن به اهدافشان از دیگر شرکتها و افراد خارج از کسپرسکی به خوبی بهره برده اند و حال می خواهند از نام سازمان نظام صنفی رایانه ای و سازمان فناوری اطلاعات ایران برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند !

چرا چند شرکت دیگر عرضه کننده آنتی ویروس مانند بیت دفندر ( رایان بدر ) و ایمن رایانه پندار ( پاندا ) با اینکه از سیاستهای کسپرسکی آگاهی دارند در این جمع حضور یافته اند ؟

در ادامه به پاسخ این سوال می رسید .


کسپرسکی با استفاده از این افراد چه چیز استفاده از آنتی ویروسهای خارجی را می خواهد ساماندهی کنند ؟

خرید و فروش را ؟    استفاده را ؟       ارائه لایسنس را ؟    نصب را ؟    آپدیت را ؟     ثبت لایسنس را ؟   پشتیبانی را ؟   و یا شستشوی مغزی کاربران ایرانی را ؟

و یا می خواهد انتشار اخبار و اطلاعات کذب را ساماندهی کند ؟

گفته شده این کارگروه می خواهد آیین نامه ای درباره ارزیابی شرکت های ارائه کننده ، ارزیابی نرم افزارها و بررسی تعهداتی که صاحبان محصولات حاضر هستند به مصرف کننده ارائه کنند ، تدوین نماید .

- ارزیابی شرکتهای ارائه کننده آنتی ویروس ! 

- ارزیابی نرم افزارها !

سوال این است ، این افراد و شرکتها آیا صلاحیت بررسی نرم افزارهای امنیتی و شرکتهای توزیع کننده اینگونه محصولات را دارند ؟

- بررسی تعهدات صاحبان محصولات !  ( می دانید چرا گفته نشده تعهدات فروشندگان ؟ )

چون اگر فردا مطابق معمول کسپرسکی کلاهبرداری کرد بگویند کسپرسکی صاحب کالاست ، بروید و یقه یورگن ( یوجین ) کسپرسکی را بگیرد . ما هیچ کاره ایم . اصلا به ما چه ! شما که می دونستید یوجین کلاهبرداره قهاریه خودتون نباید محصولش می خریدین !

و اجرای همان سیاست من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود .

البته اینبار دقت کرده و آستینشان را هم کوتاه کرده اند .

ارائه مدارک مثبته ؟!

در ادامه خبرهایی که درباره این کارگروه منتشر شده ، گفته شده شرکتها باید مدارک مثبته ارائه دهند :!

این کارگروه مدارک مثبته هم می خواهد : یعنی متن قراردادهای شرکتها که صد در صد محرمانه است و غیر قابل ارائه .

شاید هم منظور از مثبته این است که مدارک منفی مورد قبول نیست . ای کاش کمی در این زمینه توضیح میداند  .

شاید از برادر یوجین کسپرسکی می خواهند تعهد بگیرند .

* این برادر اهل روسیه متعهد می شود که سعی کند از این به بعد نه کلاهبرداری کند و نه لایسنس بلاک کند و قول شرف روسی می دهد که در صورت ارائه آپدیت اشتباه نه 3 روز یا 1 هفته ، بلکه در کمترین زمان ممکن اقدام به برطرف کردن آن کند .

امضاء . - .  مهر ( شرکت کلاهبردار کسپرسکی و اخوان )

بد نیست بدانید شرکت کسپرسکی چیزی به اسم قرارداد همکاری و نمایندگی ندارد و فقط یک برگه به نماینده می دهد و 4 تا تعهد از آن شرکت میگیرد و ماهانه هم لیست شرکتهایی که با فروشنده تماس گرفته اند ( حال کسپرسکی خریده باشند یا نخریده باشند  . ) را می گیرد .

روش کار به شکلی است که در هر زمان کسپرسکی خواست به سادگی به هیچ کدام از تعهداتش عمل نکند و کسی هم هیچی نتواند بگوید .

می توان گفت کسپرسکی اصلا تعهدی نمی دهد و آن برگ نمایندگی هم هیچگونه اعتباری ندارد .

کسپرسکی هیچ تعهدی در قبال لایسنسهایش ، یا ارائه محصول یا تعهد ارائه آپدیت به ایران و اینجور مسائل به فروشنده و نمایندگانش نمی دهد چه برسد به کاربرانش .

حتی ممکن است کسپرسکی هزینه پروژه را از نماینده بگیرد و پول را بالا بکشد . مثلا میگوید تو تخلف کردی و این پول بابت جریمه  و اگه دوست نداری دیگه اصلا از ما ضد ویروس نخر .

یکبار هم این کار را کرد ، زمانی که لایسنسهای خانگی خود را سوزاند و تازه به صورت طلبکارانه نمایندگانش را تهدید کرد که نباید هیچ حرفی در این باره بزنند و برخی نمایندگان بزدل و ترسو هم از ترس حرفی نزدند و تازه کلاه کاربران ایرانی هم برداشتند .

و در آن زمان برخی از نمایندگان کسپرسکی ، خود زمینه و استعداد کلاهبرداری از مشترینشان را داشتند .

( کسپرسکی و نمایندگانش با خبرهایی که در وب سایتهای خبرپراکنی خود منتشر کردند اعلام کردند ، محصولاتی که توسط نمایندگان رسمی کسپرسکی توزیع شده ، جعلی و تقلبی است . )

با مطالعه لینک زیر ، اول از همه متوجه خواهید شد که به طور یقین امثال شرکتهای بیت دفندر و پاندا عواقب نشست و برخواست با فروشندگان کسپرسکی را به خوبی نمی دانند ، چون اگر می دانستند حتمآ از اینکه به کسپرسکی برای رسیدن به اهدافش کمک کنند ، خودداری می کردند .

ولی از طرفی به دلایل مختلف این موضوع در این زمان چندان مهم نیست و از می توان گفت حتی حضور این شرکتها در جمع فروشندگان کسپرسکی جالب توجه و دیدنی خواهد بود .

نقدی بر گزارش "بررسی بازار ضد ویروس اوریجینال "

و به نظر شما از چه چیزی به عنوان هویج برای پای میز مذاکره کشاندن این شرکتها استفاده شده ؟

شاید هم هویجی در کار نبوده و خود را مجبور دیده اند که در آنجا حاضر شوند و به سوال و جوابهای فروشندگان کسپرسکی پاسخ دهند .

صحبتهای یکی از مشتریان قدیمی پاندا :

در این بین صحبتهای ما با یکی از مدیران شبکه ای که از محصولات پاندا استفاده می کرده جالب توجه است .

این مدیر شبکه می گفت شرکت پاندا و فروشنده اش پشتیبانی بسیار خوبی دارند ، زیرا ما هر هفته یا هر 2 هفته که با مشکل مواجه می شویم ، بسیار سریع و رایگان به محل مراجعه کرده و سعی در برطرف کردن مشکل می کنند.

این است دیدگاه یک مدیر شبکه با هوش .

این مدیر شبکه نمی داند اگر آنتی ویروس اصلی و معتبر و با کیفیت خریداری کرده چرا باید هر هفته یا هر 2 هفته فروشنده در محل حضور داشته باشد و چرا باید هر روز با مشکل جدیدی روبرو شود ؟؟


ولی دلایل همکاری بیت دفندر با فروشندگان کسپرسکی چیست ؟

بد نیست بدانید بعد از جذب شرکت پارس آنلاین توسط بیت دفندر ، کسپرسکی با ارائه پیشنهادهای مختلف سعی کرد شرکت شاتل را جذب کند .

و البته شاتل لوگو و نام کسپرسکی را تا امروز ( لحظه درج این خبر ) و بعد از گذشت بیش از 1 سال در وب سایت خود درج نکرده .

این موضوع نشان می دهد درج نام در وب سایت کسپرسکی چقدر ساده و البته بی ارزش است .

و از طرفی نشان می دهد کسپرسکی بیت دفندر را رقیب خود می داند و نه کمپانی های معتبر و بین المللی را .

در این 1 سالی که نام شرکت شاتل در وب سایت شرکت کسپرسکی درج شده ، شاتل حتی 1 لایسنس کسپرسکی هم به فروش نرسانده .

قابل توجه افرادی که برای اینکه روزی نامشان در وب سایت کسپرسکی درج شود خود را می کشند و به سادگی هر کاری که کسپرسکی از آنها بخواهد انجام می دهند و منافع کاربران را نادیده می گیرند .

البته شاید روزی هم شرکت شاتل شروع به فروش محصولات کسپرسکی کند که به دلایل بسیاری این مسئله بسیار خوب است .

و از طرفی قابل توجه کاربران و شرکتهایی که برای خرید فقط به دنبال آنتی ویروسهایی هستند که نام نماینده ایرانی در وب سایت خود داشته باشند .

بماند که بسیاری از شرکتها در حال حاضر نام هیچ نماینده ای در وب سایت خود ندارند .

این نشان می دهد از نظر شرکتهایی مانند کسپرسکی ، این دسته از مصرف کنندگان ، کاربرانی ساده لوح و با عرض معذرت نادان هستند .


ولی این همه ماجرا نیست .

مسئول هماهنگی این کار گروه شخص آقای رئیس محترم کمیسیون افتا نظام صنفی رایانه ای است که نقشش در انتشار اخبار کذب و حمله به شرکتهای رقیب کسپرسکی و حتی برخی شرکای تجاری کسپرسکی انکار ناپذیر است .

این شخص مسئول موسسه دیده بان آی تی است که خود را دفتر روابط عمومی کسپرسکی می داند ( شاید هم باشد . ) و ارتباطاتش با برخی نشریات و وب سایتها مانند ایتنا ، آفتانا ، ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات ، عصر ارتباط ، دنیای اقتصاد و غیره مشخص است .

فراموش نمی کنیم زمانی که کسپرسکی هزاران  لایسنس محصولات آنتی ویروس خانگی خود را به اشتباه مسدود کرد ، شرکتهای کسپرسکی ، الحسانی و گلدن سیستم با کمک و همکاری ایشان و با خبرهایی که به سفارش کسپرسکی و توسط این شخص در وب سایتها و نشریات ایرانی منتشر شد ، از پاسخگویی به کاربران ایرانی و جبران خسارات ( مالی و فنی ) شانه خالی کردند و پوزخندی هم به مشتریان زدند .

حال این شرکتها و افراد نقش دایه مهربان تر از مادر را برای مصرف کنندگان ایرانی آنتی ویروس بازی می کنند !

آیا خنده دار و شرم آور نیست ؟

- اینها همانهایی هستند که زمانی که شرکت دورانتاش نماینده شرکت پاکستانی تریلیوم Trillium Information Security systems در ایران ( توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران ، پاکستان و افغانستان ) بود ، در وب سایت ایتنا و ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات خبری منتشر کردند با این مضمون که لایسنسهای پاکستان کسپرسکی جعلی و غیر قابل استفاده در ایران است .

عکس خبر ایتنا

این شرکتها به دلیل اینکه نمی توانستند با این شرکت که آغاز به توزیع نسخه های اصلی و معتبر دیگر محصولات آنتی ویروس کرده بود رقابت کنند با انتشار اخبار و گزارشات کذب به طور مستقیم و غیر مستقیم به شرکت دورانتاش و محصولاتی که توسط این شرکت ارائه می شد حمله می کردند و هنوز هم میکنند .

بد نیست بدانید شرکت دورانتاش تنها نماینده ایرانی کسپرسکی بود که وقتی کسپرسکی با بلاک کردن اشتباهی لایسنسهایش از مشتریانش کلاهبرداری کرد ، به همراه حدود 30 شرکت دیگر همکاری با کسپرسکی را قطع کرد .

در ادامه شرکت دورانتاش لایسنسهای مسدود شده کسپرسکی را به رایگان با دیگر محصولات آنتی ویروس تعویض نمود .

عملی که با واکنش شدید و مخالفت دفتر خاورمیانه کسپرسکی روبرو شد .


آیا این اشخاص و شرکتها با این سابقه درخشان ، صلاحیت این را دارند که درباره دیگر محصولات ضد ویروس و شرکتهای توزیع کننده آنها اظهار نظر کنند ؟


و در نهایت باید گفت : فقط همین مانده که کسپرسکی برای فروشندگان و استفاده کنندگان محصولات ضد ویروس در ایران تعیین تکلیف کند که چه آنتی ویروسی را ، از کجا ، و با چه شرایطی خریداری کنند و به فروش برسانند .

ولی یک موضوع از قلم افتاده است .

حتمآ برای بسیاری از فروشندگان و استفاده کنندگان از نرم افزارهای ضد ویروس این سوال به وجود آمده که پس چرا نشریات و وب سایتهایی که رابطه خوب و ویژه با کسپرسکی دارند مثلا از شرکت بزرگی مانند سیمانتک خبر می زنند و یا از شرکتهای کوچکتر مانند ( نام نمی بریم ):

سابقه تاریخی سایمنتک در ایران باعث شده مقابله با آنتی ویروسهای این شرکت راحت نباشد و به همین دلیل نمایندگان کسپرسکی با نام خود یا نامهای دیگری اقدام به توزیع لایسنسهای جعلی و تقلبی ضد ویروسهای سایمنتک کرده و در حالی که محصولات این شرکت را در ظاهر می فروشند ولی درباره آن بدگویی میکنند .

مانند این است که تاکنون محصولات جعلی و تقلبی شرکت سونی در ایران توزیع می شده و مصرف کنندگان با شنیدن نام سونی ، فکر می کنند محصولات این شرکت بی کیفیت است .

استفاده از نسخه های جعلی و عدم دریافت کارایی مناسب باعث می شود تا استفاده کننده ای که نمی داند محصولش جعلی است ، فکر کند مشکل از محصول و شرکت سیمانتک است .

و درباره برندهای ضعیف هم باید گفت : وقتی کاربری یکی دوبار به سراغ محصولات ضعیف می رود و از طرفی این کاربران عمومآ پیش از این کسپرسکی را استفاده کرده اند برای خرید مجدد دوباره به سراغ کسپرسکی می روند و در نتیجه تبلیغ برای شرکتها و محصولات ضعیف در نهایت و بعد از 1 سال یا 2 سال به نفع کسپرسکی است .

ولی موضوع ترندمیکرو کمی متفاوت است .

1- محصولات این شرکت حدود 20 سال پیش در ایران با نام پی سی سیلین وجود داشت و به کیفیت بالا و سبکی مشهور بوده است .

2- عرضه این نرم افزار و تبلیغات بر روی آن توسط شرکتی صورت می گیرد که پیش از این یکی از نمایندگان اصلی کسپرسکی بوده و از طرف دیگر نسخه های اصلی و معتبر آن را به فروش می رساند .

3- در این 20 سال هیچ شرکتی بر روی محصولات ترندمیکرو فعالیت نداشته و از طرفی نسخه های کرک شده و جعلی آن به فروش نرفته است و باعث بد نامی محصولات این شرکت نشده است تا بلایی که سر محصولات سیمانتک آمد ، سر ترندمیکرو نیز بیاید .

به همین دلیل است تبلیغات و فعالیت خبری بر روی محصولات ترندمیکرو برای دیگر فروشندگان ضد ویروس مخصوصآ کسپرسکی بسیار خطرناک بوده و به سادگی بازار آنتی ویروس را از دست آنها خارج کرده است  .

از طرفی در چند سال اخیر ترندمیکرو توانسته رشد سریع تر ، محصولات بهتر و قراردادهای بیشتری را منعقد کند .

البته باید گفت بسیاری از کاربران ایرانی نیز هم اکنون پی به کیفیت بالای محصولات سیمانتک ( البته نسخه های اصلی و معتبر ) برده اند و به خوبی به تفاوتهای نسخه های اصلی و جعلی را می دانند .




10 سال بعد :

- فروش آنتی ویروس های بین المللی کسپرسکی ، بهترین و البته تنها آنتی ویروس منظومه شمسی و حومه با قابلیت شناسایی ویروسهای بین سیاره ای و سیاهچاله ها و شبکه ابری بین آسمانی .

( شرکتهای سیمانتک ، ترندمیکرو ، مک آفی ، سوفوس ، وب روت و ..به دلیل اینکه نتوانستند از کسپرسکی رضایت نامه کسب کنند به منظومه دیگری تبعید شدند . )

- فروش آنتی ویروس بیت دفندر تحت لایسنس و اجازه کسپرسکی و کارگروه ساماندهی آنتی ویروسهای خارجی .

- تولید و فروش آنتی ویروس پاندا با لایسنس کسپرسکی . 

( عکس آقای یوجین کسپرسکی در حالی که یک خرس پاندا را در آغوش گرفته بر روی بسته های آنتی ویروس پاندا چاپ شده است ، با هولوگرام اصل و 4 بعدی . )

- آنتی ویروس ایمن با موتورهای 5% بیت دفندر و 95 % کسپرسکی روانه بازارهای جهانی شد .

( آن 5 % موتور بیت دفندر نیز با موافقت آقای یوجین کسپرسکی و خانواده محترم مورد استفاده شرکت مهران رایانه قرار گرفته . )



خبر تکمیلی :

در آخرین خبری که درباره کارگروه ساماندهی استفاده از ضدبدافزارهای خارجی با عنوان " کارگروه ساماندهی به کارگیری بدافزارهای خارجی تشکیل جلسه می دهد . " منتشر شده نکات جالب و تازه ای دیده می شود .

در خبرهای قبلی گفته شده بود که این کارگروه در زمینه ارزیابی شرکتها ، نرم افزارها و شرایط خرید و فروش دخالتی نخواهد کرد .

"صالحی با تاکید براینکه این کارگروه در این مقطع در زمینه رتبه بندی یا گروه بندی شرکت ها یا کالاها هیچ فعالیتی انجام نخواهد داد، "

ولی هم اکنون در متن این خبر آمده  :  " ارزیابی شرکت های ارائه کننده، ارزیابی نرم افزارها و بررسی تعهداتی که صاحبان محصولات حاضر هستند به مصرف کننده ارائه کنند، موضوعاتی هستند که در کارگروه مطرح و بررسی می گردند . "

یعنی چرخش 180 درجه ای .

به نظر شما چرا این فروشندگان آنتی ویروس برای ارائه آیین نامه تا این حد عجله دارند ؟

ولی سوال این است آیا این کارگروه بهتر نیست وظیفه جمع آوری و سامان دهی دهها وب سایتی را انجام دهند که برخی از آنها با توزیع کنندگان مثلا معتبر کسپرسکی ارتباط دارند و از طرفی مشغول فروش نسخه های جعلی آنتی ویروسها به سفارش فروشندگان کسپرسکی به کاربران ایرانی هستند ؟؟؟

شرکتهایی که به خاطر اینکه روزی نامشان در وب سایت کسپرسکی درج شود هر کاری و فعالیتی را که کسپرسکی از آنها بخواهد انجام می دهند و بسیاری از آنها متعلق به خود کارمندان نماینده های کسپرسکی در ایران هستند .

از فروش لایسنسهای جعلی گرفته تا کلاهبرداری و هر کاری که حتی به فکر کاربران خطور نمی کند از جمله فعالیتهای این وب سایتهاست .

و به نظر شما وقتی امثال شرکتهای کسپرسکی که ادعای فروش رسمی محصول در ایران را دارند و نام نماینده در وب سایتهایشان دارند و 20 تا گواهی نامه نمایندگی هم به فروشندگانش می دهد ، چرا به دنبال تشکیل کارگروه و ساماندهی آنتی ویروسهای خارجی است ؟؟



ارائه :


دیسنا : پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران

اخبار مرتبط :

توضیحات درباره یک خبر " ویروس ضدایرانی به جان خود آمریکا می افتد . "

ساماندهی قاچاقچیان امنیت

آخرین خبر از اظهارنظر کسپرسکی درباره آنتی ویروسهای رایگان

درباره شرکت دورانتاش و معنی نام دورانتاش

متخصصین و مدیران ترندمیکرو Trend Micro Expert


دیسنا : پایگاه اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران




وه ساماندهی به کارگیری ضدبدافزارهای خارجی تشکیل شد
کارگروه ساماندهی به کا
ی ضد بدافزارهای خارجی تشکیل شد
- " تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی استفاده از آنتی‌ویروس‌های خارجی "
- " کارگروه ساماندهی بگیری ضدبدافزارهای خارجی تشکیل شد . "
- " کارگروه ساماندهی به کارگیری ضدبدافزارهای خارجی تشکیل جلسه می دهد . "





نوع مطلب : اخبار شرکتها، تحلیل و بررسی، 
برچسب ها : کارگروه، ضد ویروس، آنتی ویروس، ایرانی، خارجی، دورانتاش، کسپرسکی،
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو